torsdag den 26. marts 2009

Ægte guld



Jeg har arvet min fars manchetknapper. De er i rent guld, for det er to tikronestykker fra 1913 med Kong Christian X og våbenskjold på.

Så vidt huskes købte min mor dem til min far i julegave for lidt over guldprisen. Blandt numismatikere er det ikke velset at lodde mønter til smykker, for det er en slem forringelse af mønternes samlerværdi.

Min far var meget glad for manchetknapperne – men brugte hellere nogle andre, almindelige i sølv. Han var simpelthen bange for at tabe de fine guldmønter.

Bare i guldværdi er der for langt over tusind kroner. Vi taler 22 karat.

Hos mig ligger de faktisk bare og flyder på bordet. Hvorfor dog gemme dem bort i et skrin? De er jo vildt smukke, og emmer af historie. 20 kroner var mange penge for hundrede år siden.

Og jeg har modsat min far ingen betænkeligheder ved at bruge dem ved festlige lejligheder. Min nervøsitet går mere på, om jeg måske er blevet lidt for tyk til manchetskjorten…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar