onsdag den 4. marts 2009

Tillykke til Mustafa & Hanin


Foto: Craig Jewell, Australien


Første tilladelse efter EU-opholdsdirektivet og Hovedstadsløsningen er i hus.

Lige siden vi præsenterede Wilson & Wilken løsningen som breaking news i medierne, har vi ventet på dette gennembrud. Min ven Torben har gang på gang talt dunder i Udlændingeservice for at trække den første afgørelse i land, og nu er den så kommet. Se de glade vindere på borgerret.org
 

Nu skal der altså ikke gå lige så lang tid med de mange andre dansk-udenlandske ægtepars ansøgninger om familiesammenføring efter EU reglerne. Det er derfor jeg har valgt en løftet pegefinger til denne blog.

Torben og jeg har sæde i Brugerpanelet i Udlændigeservice, og da vi efter mødet den  10. februar fik en snak med direktør Henrik Grunnet, bekræftede han at det er direktiv 2004/38/eu der gælder. – Det må du gerne citere mig for, sagde han endda til mig.

Uenigheden opstår, fordi man fra systemets side mener at en særlig dansk fortolkning og administation er en forbedring i forhold til Opholdsdirektivet. Det er det bestemt ikke!

Det er Opholdsdirektivet der gælder, og så skal man ikke prøve at lægge hindringer i vejen, bare fordi der er en aftale med regeringen og Dansk Folkeparti om at antallet af familiesammenføringer skal så tæt på nul som muligt.

Mange danskere synes at familiesammenføring er et fy-ord, og at der skal være færrest muligt af den slags. Det synes jeg ikke, for både family og reunion klinger positivt i mine ører, og det er i mine øjne en privat sag hvem i alverden man ønsker at gifte sig med, bo sammen med og få børn med.

Jeg har tidligere blogget om Opholdsdirektivet, som længe har været noget almindelige mennesker helst ikke skulle høre, se eller informeres om. Men nu kommer tilladelserne alligevel, for alternativet er at Danmark kan blive indklaget for traktatbrud.

Så stor er modstanden mod Opholdsdirektivet trods alt ikke. Anders Fogh Rasmussen, Morten Messerschmidt m.fl. vil jo gerne være velkomne i Bruxelles, hvis nu muligheden for et fedt job skulle vise sig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar