fredag den 16. marts 2007

Verdens smukkeste skib



Jeg kan regne ud, jeg ikke har været ret gammel.

Jeg sidder på gulvet med mors Billed-Blad. Kong Frederik den 9. fylder hele forsiden. Og jeg græder.

– Hvad græder du for, spørger far.
– Kongen er død! Så bliver der jo krig!

Far smiler. Min vurdering af verdenssituationen hænger komisk meget forneden. Han lover der ikke bliver krig foreløbig.

Vi ser begravelsen på det sort-hvide fjernsyn. Kongens kiste bliver båret af marinere. Min far er stolt – han har selv gjort tjeneste på Dannebrog.

– Det er verdens smukkeste skib, fortæller han. Se, hvor flot det ligger på vandet. Som om det svæver!

Kongeskibet Dannebrog er fra 1932 og er del af den danske flåde. Det er næsten 80 meter langt og lidt over 10 meter bredt. Det stikker knapt 4 meter, har en mastehøjde på 23 meter og skyder en fart på 13,5 knob. Besætningen er på 58 mand, plus 27 i den kongelige husholdning, og 14 passagerer.

Billedet har jeg fået fra Orlogsmuseet. Det er taget længe før den store overhaling i 1980-81.

Hvis der en dag bliver krig, så skal Dannebrog fungere som hospitalsskib. Og sårede soldater vil komme til hægterne i dronningens gemakker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar