lørdag den 10. marts 2007

Stå stille nu

Foto: Kenneth Wilson


Lysfølsomhed bliver målt i ASA og DIN blandt fagfolk, og selvom celluloid er en fjern fortid, så er knivskarpe fotos fra mørket stadig en våd drøm for sådan nogen amatørfotografer med et 6 megapixel digitalkamera som mig.

Hvis der ikke er ret meget lys, så tager det (for lang) tid at tage et godt foto. Med mindre modellerne kan stå stille, og kameraet er på stativ eller på anden måde låst fast.

I Danmarks Akvarium er der mørkt, og fiskene svømmer rundt bag glas i vand med ovenlys. Blitz er noget biks. Hvis bare der var noget der hed en million ASA og ethvert motiv kunne lagres i eet knips.

Men Eutrigla gurnardus er en dejlig fotogen fisk. Den kan med sine ben stå helt stille på akvariets sandbund. Og kameraet kan trykkes mod ruden og holdes fast i den sekunderlange eksponeringstid.

– Hvad er det for en fisk, far?, spørger Jeremy. Det er en knurhane, siger jeg. Nåe, den samme som dengang i Tivoli…?

Det er nu ikke den samme som i Tivolis enorme opvarmede akvarium. For fyren her er en grå knurhane, i nedkølet saltvand. Men jeg kan godt huske episoden dengang da Jeremy og jeg stod og studerede alle de farverige tropefisk i Tivoli:

De sorttippede hajer patruljerede i flok roligt rundt i overfladen, – men pludselig angreb en af dem en enlig knurhane, og bed noget af dens halefinne!

– Wouw, så du det!, sagde jeg til Jeremy. Og min søn svarede med kendermine: Jeps! Sådan er det med hajer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar