torsdag den 26. april 2007

Fri som fuglen

 
Foto: Christophe Libert, Frankrig


Jeg har meldt mig ud af både fagforening og arbejdsløshedskasse. Om det er klogt, vil tiden vise. Men jeg har det godt med det.

I næsten to år har jeg suttet på reglerne om selvstændig bibeskæftigelse med supplerende dagpenge. Og det er grænsen for hvor længe det trick kan køre.

Valget har stået mellem at skaffe mig af med mine anparter i Clips.dk , og så fortsætte som jobsøger og udfylde dagpengekort. – Eller beholde mit skrivebord med udsigt over Vesterbro Torv, og så krydse fingre for fremtidige indtægter som forfatter og tekstmand.

Mit valg betyder samtidig at jeg bør udfylde en blanket AR 252. Det handler om tilbagebetaling af allerede indbetalt efterlønsbidrag. Små 35 kilo penge kan søges overført til min kapitalpension. Sådan en konto har jeg, fordi den var smart at oprette i forbindelse med kartoffelkuren. Man kunne dengang selv vælge om man ville betale en heftig forbrugsafgift til staten, eller til sin egen konto.

Takket være boomet i friværdierne kan jeg holde den gående uden indtægter i nogle år. Min lejlighed på anden sal ligner til forveksling den på fjerde, som går for over 3 mille.

Så nu er jeg fri som fuglen. En fugl som samtidig er lidt urolig og spændt. Det tegner godt for mine kreative udfoldelser.

Tænker lidt på en stærk film jeg så for mange år siden: Jonathan Livingston Seagull .

Free-wheeling Wilson basker med vingerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar