torsdag den 19. april 2007

Vand

Foto: Max Mitenkov, Hviderusland


Billedet her får mig til at smile. Om lidt fortæller jeg hvorfor.

Min søn og jeg går af og til tur ved Søerne. Det er måske ikke det mest spændende sted at gå hen, men vi oplever som regel noget alligevel.

En dag ser vi en golden retriever stå og drikke af vandet i Sankt Jørgens Sø. Vi snakker om det. Det er nok ikke helt ufarligt, fortæller jeg. Jeremy spørger om det er fordi det er saltvand. Han har lært i skolen, at man ikke kan drikke saltvand.

Men Søerne er jo ferskvand, og har faktisk engang været hovedstadens vandreservoir. Vi snakker om forskellen på saltvand og ferskvand, om fiskene der enten lever i den ene, eller den anden slags. Og for fuldstændighedens skyld fortæller jeg knægten at der faktisk også findes endnu en slags, som man kalder brakvand. Og mens vi kigger på nogle ænder, rekapitulerer vi: Der findes ferskvand, brakvand, og saltvand…

– Findes der også pebervand?

Ja, børn siger så mange sjove ting. Det er dét, jeg tænker på når jeg ser på dette billede af Sortehavet. For hvem ved – måske hedder havet sådan, fordi det er pebervand?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar