søndag den 8. april 2007

Utroligt

Foto: Cheryl Avalon, Australien

Idag var der en film i fjernsynet, som jeg så første gang for nogle år siden. Dengang syntes jeg det var en fantastisk historie. Det synes jeg sådan set stadigvæk, men idag ved jeg den ikke holder vand.

Forgotten Silver handler om Colin McKenzie, som blev født i New Zealand i 1888. En af de helt store filmpionérer, men alligevel overset i filmhistorien. Som dreng stjal han æg, og fremstillede sin råfilm af æggehviderne. Allerede i 1908 skabte han en talefilm, og i 1911 filmede han i farver! 

Han filmede sin ven flyve, seks måneder før brødrene Wright. Han byggede en hel kulisseby et hemmeligt sted i ødemarken, hvor han skabte sin storfilm "Salome". Men filmselskabet røg på røven i det store børskrak i USA. Filmen blev glemt. Og McKenzie selv blev skudt, da han satte kameraet fra sig og løb hen for at hjælpe en såret soldaterkammerat.

Forgotten Silver er lavet i 1995, og hvad jeg først troede var en dokumentar, er i virkeligheden en ’mocumentary’ af Peter Jackson. Ham med de fabelagtige film, trilogien om Ringenes Herre. Pure opspind, alt sammen.

Billedet er taget af Cheryl Avalon. Hun har kaldt det Doubtful Sound. At kalde noget visuelt for lyd, er i sig selv tvivlsomt, og jeg ved næsten ikke om man skal tro på der findes så utroligt smukt et landskab i New Zealand.

Jeg vil ellers gerne tro det utrolige…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar