mandag den 23. april 2007

Grønt flashback

Foto: mh7000


En kok i flimmerens morgen-tv har taget en stak rabarber med i studiet. Danske rabarber. Og pludselig er jeg tilbage i barndommen.

Vi bor i Dannebrogsgade, og jeg ligger i min køjeseng og kigger op i loftet. Måler med øjnene, en meter på den ene led, tre på den anden. Så stor er min køkkenhave ude på Vigerslev Allé.

Her ligger en køkkenhave for børn. Jeg husker ikke hvordan det er kommet i stand, men for to kroner har jeg fået tre kvadratmeter jord mellem Vigerslev Allé og jernbanen. Det er vi mange børn der har, og vi får frø af nogle voksne, som lærer os om havearbejdets velsignelser. Det er meget spændende for en dreng fra stenbroen.

Vi låner lugejern, spader og vandkander, og sår radisser, græskar, krysantemum m.m.m. i rækker på tværs af det lille lod. Tricket er så over sommeren at fjerne ukrudt, men lade det vi selv har sået gå fri.

Hvis vi hjælper de voksne med at hyppe kartofler, må vi tage tyve rabarber fra deres egen køkkenhave. Så en dag kommer jeg hjem til Vesterbro med favnen fuld, med bladene på. De er så flotte, at jeg synes de skal med hjem.

Mor laver rabarbergrød, som vi spiser med kold mælk og sukker på. Vi bor, helt bogstaveligt, i et rigtigt rabarberkvarter.

Kokken på TV2 laver en fancy tærte, og jeg finder et foto med smukke rabarberblade på stock.xchng

Ingen kommentarer:

Send en kommentar