torsdag den 8. januar 2009

Danmarksbilleder

Foto: Lajla Borg Jensen, Viborg, Midtjylland, Danmark

Politiken udskrev for syv år siden en konkurrence. Den gik ud på i tekst og billeder at fremhæve 10 emner som faldt en i hu, når man modtog avisens opfordring:
Vis os dit Danmark.

Jeg deltog – vandt ikke – men har under en oprydning fundet et charteque med mine 10 bud på danmarksbilleder. Dem får I de kommende 10 dage.

Det bliver de ti næste blogs fra min hånd:

Et maleri, klassisk eller moderne
Et fotografi, historisk eller aktuelt
En person, nulevende eller afdød
En ting, et særligt dansk objekt
En tekst, fra romanen, essayet eller talen
Et stykke musik/ en sang, særlige danske toner
Et digt, en poet, der har indfanget det danske
En ret, rødgrød eller fløde?
Et sted, med historie og identitet
En begivenhed, med betydning for vores selvopfattelse

Billedet idag, til denne lille prolog, eller intro, er taget af en dansk kvinde. Hun har fotograferet himlen over Danmark adskillige gange. Jeg tror hun har gjort det helt systematisk, og hver dag i en periode knipset med sit Canon ved frokosttid.

Det her har hun i hvert fald kaldt cloudy day 15, from Denmark. Jeg synes skyen ligner lidt en hund, eller en kat, måske?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar