fredag den 23. januar 2009

Dødsstraf


En tråd i Cevels gruppe Din mening, min mening har fået en ganske bestemt sort-hvid tegning til at poppe op på min indre nethinde. Hvor mon jeg har den? Det er i et af mine gamle tegneseriealbum. – Jo, her er den.

Sagen er, at nogle banditter har begået et voldeligt røveri. De er brudt ind i et hus, holdt tre personer i skak, og truet en fjerde med pistol og tævet ham med knojern, for så at stikke af med fladskærme, pc og mobiler.

Sådan noget får mange til at kræve dødsstraf i Danmark. Og det er ikke nemt at argumentere imod i tråden, hvor mange samtidig mener at straffen for voldelig kriminalitet er latterlig lille.

Derfor popper tegningen op. Det er, kære venner, konsekvensen hvis enhver der tager et andet menneskes liv, selv skal af med knoppen.

Franquins tegning er med i hans album Sorte Sider fra 1982. Det er hans måde at komme af med depressioner på, og de ligner ikke hans farverige historier om Vakse Viggo, Splint & Co og Spirillen – men tag ikke fejl: hans sorte sider er blevet gedigne succes’er i de lande de er udkommet.

Og nu sidder jeg og kommer i tanke om et lille hængeparti: en gammel spøgelseshistorie som jeg har stillet i udsigt for et stykke tid siden. Det bliver emnet for næste blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar