tirsdag den 15. marts 2011

Stoisk ro

Foto: Makio Kusahara, Japan

Japanerne tager situationen alvorligt. Ingen tvivl om det. Men det er prisværdigt at de gør det med sindsro og ligevægt. Trods katastrofens omfang er der ikke tegn på panik. Men naturligvis er hele landet bekymret for efterskælv og strålefaren fra de stærkt beskadigede atomkraftværker.

Men det undrer mig at pressen bygger historier op om at japanerne får forkerte informationer fra de statslige medier. At man fra politisk hold har forsøgt at dysse jordskælvet, tsunamien og eksplosionerne ned.

Jeg tror faktisk Japan gør hvad man kan for at fortælle alting så præcist som muligt. Jeg tror ikke USA eller Frankrig gør det bedre. Jeg tror heller ikke at Danmark i sin nyhedsdækning er tættere på sandheden end Japan selv.

Amerikanerne var hurtigt ude og sige at japanerne havde kikket forkert på richterskalaen. Og franskmændene mente at Fukushima var en kategori 6 ulykke, og ikke en 4’er som japanerne selv vurderede den til.

Det virker lidt som om man føler sig bedrevidende og finder det vigtigt at oplyse japanerne om den vestlige sandhed. Som om Japan ikke selv kan finde ud af hvad der helt konkret er sket, og hvad der skal gøres for at hjælpe de tusindvis af ofre.

Jeg synes godt man kan have tillid til de løbende opdateringer fra japanske myndigheder og medier. Rapporter fra den vestlige verden er ikke bedre. DR Nyheder kan roligt citere de japanske nyhedskanaler. Japanerne forsøger ikke at fordreje fakta omkring denne forfærdelige katastrofe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar