Foto: Piet Schreuders, Holland |
Tænk at den er så gammel. Skrifttypen, designet af amerikaneren Oswald Bruce Cooper tilbage i starten af 1920erne.
Den er jo på en måde antikvarisk – men på ingen måde gammeldags, selv om annoncen her for den markante skrift blev lavet for næsten halvfems år siden.
Og så er der ellers illustrationer af hvordan man i gamle dage håndsatte og mangfoldiggjorde tekster. Håndværk som idag er henvist til et kulturhistorisk museum.
Men Cooper Black er stadig moderne og fed til reklame. Jeg kan stadig høre ekkoet fra den amerikanske salgstale: … for far-sighted printers with near-sighted customers.. Cooper Black til den fremsynede med kortsynede kunder.
Easy Jet bruger skriften som logotype. Det beviser måske bedre end noget andet, at skriften er sejlivet – for den er altså skabt cirka samtidig med at det første fly krydsede Atlanten.
Der var engang en klub for skriftnørder som mig. Den hed Cooper Black Klubben. Den eksisterer sådan set stadigvæk, men kun på et åndeligt plan. For år tilbage var det en rigtig klub, med aftenmøder på Den Grafiske Højskole, som formanden Henrik Birkvig dirigerede.
Så sad vi dér og gjorde os skriftkloge på cicero, pica, Letraset kataloget og alt til faget hørende, og mange berømte koryfæer kom forbi og fortalte om deres arbejde med nye skrifttyper.
Det var en kanon klub, og skriften her lagde navn til den, fordi Cooper Black er en typeface man enten elsker eller hader. Jeg hører bestemt til de første. Fonten er både wauw flot og lazy tilbagelænet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar