tirsdag den 2. december 2008

Et gys fra gamle dage


Foto: Miguel Saavedra, Spanien

Min far er kommet glad hjem med en hel kasse gamle bøger, mange af dem med gotisk skrift. Så tager han en tilfældig og læser en novelle for os børn. Bagefter sætter han bogen i reolen…

Jeg har ledt efter den lige siden. Novellen var om en ung mand der mødte en kvinde i Paris. Det var en spøgelseshistorie. Men hvad den hed, og hvem der havde skrevet den, det har jeg glemt alt om.

Nogle gange har jeg tænkt, at det måske bare er noget jeg har drømt. Min far læste ellers aldrig historier for os, og bogen er pist borte. Hvis den da nogensinde har eksisteret, og det ikke bare er en historie fra min underbevidsthed.

Men på Hald Hovedgaard hører jeg pludselig historien igen. Om aftenen sidder vi fagforfattere og underholder hinanden, og storyteller Pia Sigmund rejser sig og fortæller netop dén historie, så mine nakkehår løber koldt ned ad ryggen.

Jeg er glad for at Pia Sigmund har hjulpet mig med at finde historien igen. Den er skrevet af Washington Irving i begyndelsen af 1800-tallet, og hedder "Den tyske students eventyr". Og fordi den er så gammel, er der næppe copyright på den længere. Så en af de lange vinteraftener kommer den måske her på bloggen: Det er en grum historie. Rigtig dejlig uhyggelig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar