fredag den 12. december 2008

Musens fødselsdag


Foto: Simon Cataudo, Storbritannien

I tirsdags var det musens fødselsdag. Jeg var ikke inviteret, for det er efterhånden et godt stykke tid siden jeg sidst havde sådan en fætter i hånden. Venskabet forsvandt stille og roligt med pegefeltet på den bærbare.

Musen på billedet er den bedste jeg har haft i hånden. Smuk og ligetil. Den værste jeg har haft i hånden, mener jeg vandt en del designpriser. Den var også fra Apple. Den var cirkelrund, og ganske rigtigt både enkel og smuk i sin udformning. Men den var fortænkt, og ikke særlig god i praksis.

Musens opfinder hedder Douglas Engelbart. Han tog patent på sin mus, men det var allerede udløbet, da jeg sidst i 1980erne for første gang fik en i hånden. Musen er nemlig 40 år gammel.

Engelbart selv er mere end dobbelt så gammel, og når musen helt forsvinder, fortrængt af pegefelter, stemmeaktivering og trykfølsomme skærme, så vil han alligevel blive husket som en af vor tids store pionerer.

Han er nemlig mere end bare en god museopfinder. Han var en af de allerførste som tænkte på computere som mere og andet end avancerede regnemaskiner. Og allerede som 25-årig havde han en vision om minglere foran skærme sammen i et stort fælles rum…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar