onsdag den 2. maj 2007

Kaffeklar

Foto: Dan Mulligan, USA

En god dag starter bedst med en kop mocca. Malet af bønner, plukket i Etiopien. Sort, uden noget. Så tænker jeg klart.

Koffein. Nudansk ordbog fortæller at ordet kommer af fransk caféine, og at o muligvis har overtaget a’s plads efter påvirkning fra engelsk coffee.

Fakta er at koffein er et stimulerende stof i kaffe og te.

En god dag slutter bedst med et krus te. Earl grey. Storbladet sort te fra Sri Lanka, Java og Vietnam, med bergamotsmag. Nul sukker, ingen mælk. Stille og rolig.

Jeg er nærmest afhængig af stoffet, fra morgen til aften. Der er koffein i mine ‘uppers’, og i mine ‘downers’.

Gad vide hvorfor der egentlig er koffein i både kaffe og te – men tein kun i te?

Det smiler jeg lidt over, til fotoet der er taget af Dan Mulligan

Ingen kommentarer:

Send en kommentar