torsdag den 20. september 2012

Heureka

Foto: Karen L. King

Bag et skab er der dukket en gammel papirlap op. Det er virkelig gammelt, skabet har stået hvor det stod lige så længe jeg kan huske, og det er sikkert mange, mange hundrede år siden det blev bestemt hvor skabet skulle stå. Papirlappen ser da også meget original ud, den er garanteret fra før kopipapirets tid.

Jeg vil vurdere, at der er tale om et fragment fra en papyrusrulle, beskrevet med tekst på koptisk. Ikke mit foretrukne fremmedsprog, men med en ordbog ved hånden er det lykkedes mig at afkode budskabet:

båd er gået i stykker, men Far har lovet at hjælpe med at reparere den.

En abrupt besked – men jeg kan også se at der er revet noget af i begyndelsen. Som om det kun er en halv sætning, jeg har fundet bag skabet.

Heureka!  Nu ser jeg på nettet, at en anden forsker har fundet en tilsvarende papirlap. Og nu giver det hele straks mere mening. Der er tale om et notat fra den tidligste kristendom, og her er sætningen i sin fulde længde:

– Jesus sagde til dem: Min konebåd er gået i stykker, men Far har lovet at hjælpe med at reparere den.

Det er altså ikke rigtigt, når en forsker fra Harvard påstår, at Jesus omtaler sin egen kone. Der står ikke noget om, at Jesus har haft en hustru. Tværtimod har han fortalt sine disciple, at han havde et eskimoisk fartøj, som desværre var læk. Det problem hjælper farmand så med at få fikset, han er jo tømrer med egen snedkerlim.

Teologerne er lettede – og så måske alligevel ikke: For hvorfor havde Jesus en konebåd? Det virker en kende mystisk. Manden kunne jo på vandet.

Kan det tænkes, at Jesus faktisk var gift, og at han havde en konebåd, fordi hans ægtefælle ikke besad den evne at spadsere rundt på bølgen blå. Eller gad hun bare ikke, den dovne tøs?

I hvert fald virker det sandsynligt, at Jesus havde en båd til sin livsledsagerske, fordi en kvinde jo skulle følge sin mand hvor han end gik.

Spørgsmålet om Jesu civilstand er uafklaret. Single eller taken? De kristne kan stadig påstå at kvinder er syndige, og i hvert fald ikke af typen, der går tolv af på dusinet. Og derfor er der en vis logik i at lovprise det at leve i cølibat, så der ikke sker noget grimt.

Hvis! Og jeg siger udtrykkeligt hvis, Jesus var gift, så er cølibatet omvendt virkelig en tåbelig idé. Så bliver de troende for alvor nødt til at forholde sig til sex mellem mand og kvinde som noget helt naturligt, selv for Guds søn.

Ny kristen forskning peger dog i retning af, at det ægteskabelige samkvem mellem Jesus og hans kone begrænsede sig til grønlænderkys. De nøjedes altså med at gnide næsetipper.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar