lørdag den 22. oktober 2011

Klaphatsmail

Foto: Beng Lim, Singapore

Snydemails er noget fanden har skabt. Selv om indholdet er lidet troværdigt, lader nogen sig alligevel forblænde af udsigten til stor rigdom. Derfor bliver den slags mails ved med at dumpe ind i alverdens indbakker, desværre…

Historien er som regel, at en fjern slægtning, gerne en afdød oberst fra Nigeria, har efterladt en hulens masse dollars – og hvis man lige gider sende sine bankoplysninger og password, så vil en afrikansk advokat sørge for at de mange millioner ryger ind på ens lønkonto. Og det er der så en eller anden klaphat der tror på, indtil han eller hun opdager, at pengestrømmen tværtimod er løbet den modsatte vej og har lænset kontoen.

Men afsendere af snydemails kan skam også selv være klaphatte. Her til morgen fik jeg denne, med en noget weird sætning i emnefeltet: Haster sent familiemedlem midler 
Ordlyden er som følger:
Jeg arbejder med SNS pengeinstitut i Holland. www.snsbank.nl. Du slægtning, der kommer for sent havde nogle uafhentede midler med os. Kontakt mig venligst for mere information eller e-mail til mig med et telefonnummer, jeg kan kalde det. Det er presserende.

Regards 011 44?? 20 3318 3822

Hilsenen kommer fra fru Syv Cora i den hollandske SNS bank, men der er reply to Frank Mills gratis mailkonto, der lige så godt kunne hedde klaphat@gms.com

Man kan tilsyneladende også ringe til et langt nummer med spørgsmålstegn. Jeg skal ikke gøre mig klog på kommunikationsteknologi, men kræver det ikke en smartphone?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar