onsdag den 12. oktober 2011

Fiets vits

Foto: Asif Akbar, Ungarn

To præster mødtes hver søndag eftermiddag efter kirketid på en kro udenfor deres sogne for at drikke sig en pind i øret. Det var blevet en god tradition – men pludselig en dag udeblev den ene præst fra den ellers faste aftale.

Den anden præst ventede ængsteligt, og heldigvis dukkede kollegaen op, stærkt forsinket. – Da jeg kom ud fra kirken og ville tage min cykel, var den væk! Den plejer jo at stå op ad kirkemuren, men jeg er bange for at en fra menigheden har stjålet den…

De gik i gang med drikkeriet, og så fik den anden præst en idé: – Næste søndag læser du med alvorlig mine de ti bud op fra prædikestolen. Når du så kommer til det syvende bud, “Du må ikke stjæle”, får synderen nok dårlig samvittighed og leverer din cykel tilbage.

Næste søndag mødtes præsterne atter til aftalt tid, for den ene præst var lykkeligvis blevet genforenet med sin cykel. – Nåe, jeg ser at idéen med højtlæsning af de ti bud har båret frugt? – Tjoe, både ja og nej. Da jeg nåede til det sjette bud, kunne jeg pludselig huske hvor jeg havde sat min cykel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar