søndag den 7. august 2011

En lille elefant

Foto: Sias van Schalkwyk, Sydafrika

Min morfar holdt meget af elefanter. Han havde dem i mange forskellige størrelser. De fleste var skåret i træ, men han havde også nogle i glas og i sten. Og vi børnebørn kunne, hvis vi var meget artige, få lov at se skatten i hans elefantsamling. Den lå for sig selv i en lille fin æske, og var skåret i elfenben. Jeg husker, den ikke var mere end en halv centimeter stor.

Jeg holder også selv meget af elefanter. De ægte, vel at mærke. Det er derfor jeg ikke som morfar har en elefantsamling. Jeg vil faktisk meget nødig eje en elefant.

Men jeg synes det er et elefantastisk dyr. Stort. Flot. Klogt. Stærkt. Og følsomt…

Bemærk iøvrigt lemmet. Op til fyrre kilo og to meter langt. Med snablen er dyret jo nærmest seksbenet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar