fredag den 5. august 2011

Brown bandlyst

Foto: Hr.Ferdinand.dk

Så for Søren! Nu kører der en debat på DR Kultur om hvilke bøger, der ikke skal stå i bogreolen. Litteraturanmelderne anbefaler blandt andet at Da Vinci Mysteriet bliver gemt væk. Det ser bare ikke godt ud, hvis omtalte Dan Browns #1 New York Times Bestseller fra 2003 er synlig i hjemmets bibliotek.

Jeg skal være ærlig og indrømme, at Da Vinci Mysteriet skam også har fundet vej til vores samling. Og der skal nok være flere ‘uheldige elementer’ på hylderne, for både kæresten og jeg har været medlemmer af diverse bogklubber.

Værre er, at jeg kan finde på at give litteratureksperterne ret. Jeg synes nemlig også det er usmart at fylde bogreolen derhjemme op med noget, alle andre også har. Det svarer lidt til hvis garderoben er proppet med kedeligt stangtøj.

En bogreol skal efter min mening have variation, og også gerne lidt kant. Der skal være både nyt og gammelt, dansk og udenlandsk, krimier og filosofi. Læderindbundne og paperbacks. Romaner, digte og faglitteratur. Politik og humor. Gule, røde og blå bøger, små og store.

Kald mig bare forfængelig, men jeg har med forskelligheden in mente givet vores reol et bedre look:

Saxo og Marilyn er trukket frem. Ligesom tegneserierne og Den kreative klasse. Foto- og kunstbøgerne er kommet til deres ret, og en ægte klassiker som Greven af Monte Cristo, med tegninger af Roald Als er også kommet foran det normale reolfyld skrevet af amerikansk klingende herrenavne.

Det må jo godt se ordentligt ud. Bogreolen er faktisk en slags portræt, og man må gerne kunne se, at vi er kultiverede mennesker. Ligesom ham Brown…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar