onsdag den 31. august 2011

Danmark er på hold

Foto: Flügger.com

Da jeg forleden spurgte den administrerende direktør i Flügger, Søren P. Olesen, hvad han syntes om mediernes dækning af den økonomiske situation, var svaret kort: Den er ensidig.

Der har ikke været meget plads til de positive historier. Journalister vil hellere skrive om blodrøde aktier i frit fald, og helst i den slags dramatiske toner. Og så glemmer man at aktier er lige så forskellige som æbler og pærer. Da DR Nyheder skrev om ny bundrekord for aktierne, kunne jeg se at mine Flügger aktier var i pæn stigning.

Og når man har aktier, kan man komme til generalforsamling. Det var jeg den 22. august, og her blev det tydeligt, at vores økonomiske problemer ikke bare kan forklares med at vi er en lille økonomi og derfor ligger underdrejet i en international krise.

Direktøren sagde det klart: Danmark er på hold. At det alligevel går fremad for koncernen med kvalitetsmaling, tapeter og værktøj, skyldes solid fremgang i Norge, Sverige, Polen, Kina og de øvrige lande Flügger arbejder i. De gode resultater forstærkes af massive valutagevinster:

I Sverige er salget gået frem med 4 % i lokal valuta, + 16 % konverteret til danske kroner.
I Norge er salget gået frem med 6 % i lokal valuta, + 14 % konverteret til danske kroner.
I Polen er salget gået mere end 28 % frem, og samlet set står udlandet for en fremgang på hele 44 %.

Men i Danmark er der ingen fremgang: Det danske marked er fortsat hårdt ramt efter finans- og boligkrisen. Prof.-markedet mærker manglende byggeri. Blandt malerfaget er på det seneste op til 20 % arbejdsløse. Forbrugerne holder sig ligeledes tilbage.

Medierne har netop nu lagt de negative historier lidt i baggrunden, og skriver begejstret om Dansk økonomi i vækst. Det er god læsning for Lars Løkke Rasmussen, men altså en gammel nyhed i vores nabolande.

Jeg kan huske at the Grand Old Man (han kalder altid mig Unge Mand), Ulf Schnack engang sagde, at det faktisk var gået bedre for Flügger under socialdemokratisk ledede regeringer end under borgerlige regeringer. Jeg ved ikke, hvad han stemmer den 15. september, men jeg fornemmede ingen begejstring for VKO regeringens arbejde. For som sagt: Danmark er på hold.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar