onsdag den 28. april 2010

Filateli nyt


Nu er den gode gamle Gasolin plade med de nedfaldne pigetrusser også blevet et frimærkealbum.

En konkurrence blandt Danmarks Radios P4 lyttere har udset netop Gasolin’ 3 til at være det mest mindeværdige danske pladecover – og så har salgschef i Post Danmark Frimærker, Allan Bo Hansen haft sit eget slidte eksemplar med på job, hvor det er blevet scannet, sat gevaldigt ned i størrelse og trykt på et utal af små stykker porto papir til fem kroner og halvtreds øre stykket.

Salig skiltemaler kiltemaler Tage Hansen har lavet motivet engang i 1960erne. Eller – han har sammensat det. Nogle vil sige stjålet med arme og ben. I hvert fald er pigen snappet blandt den amerikanske reklametegner Art Frahms pin-up kalenderpiger med tendens til at tabe deres pink blondetrusser ned omkring anklerne, og resten er planket fra en gammel plakat for San Francisco og luftfartsselskabet TWA.

Motivet inspirerede gasserne til sangen Smukke Linda, og så var det jo oplagt at affotografere maleriet til pladeforside. Det gjorde Susanne Mertz mens Peder Bundgaard tegnede bogstaverne og designede.

Der er en skønhedsplet i venstre side af billedet, hvor man kan se refleksen fra fotografens flash. Men den slags tekniske fejl ses jo ikke når musikken spiller…

Jeg synes det er et fint frimærke. Men jeg undrer mig over hvorfor det har været så vigtigt at få slitagen, småfejlene og det nikotingule skær med. Nogle vil sige det er autentisk og godt, men jeg synes altså det er sovset ind i snavs og pletter, og det er gået ud over det spræl pop art står for.

Når man ser frimærket i størrelsen 29 gange 39 millimeter, fremstår det gammelt, gnidret og gulligt. Det ligner en støvet tobaksreklame. En restaurering af skiltemalerens værk ville have pyntet gevaldigt.

Og nu jeg er igang med lidt brok, så bryder jeg mig ikke om kampagnen på posthusene, hvor frimærket blev udbudt til salg i dag. Her kan kunderne få et gratis frimærkehæfte, hvis ekspedienten glemmer at fyre lidt salgssnak af om den filatelistiske nyhed.

Nogle vil sige, at det jo bare giver en chance for at score en kontant gave med samlet pålydende værdi 66 kroner. Men jeg ville altså hellere slippe for postvæsenets rå mængder af tingeltangel og reklame-gas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar