torsdag den 8. april 2010

At gøre en forskel

Foto: Shay Master, USA

– Jeg vil gerne gøre en forskel. Det er der mange der siger. Som svar på mange forskellige spørgsmål…

– Hvorfor vil du gerne være soldat? – Hvorfor studerer du til lærer? – Hvorfor demonstrerer du?
Gøre en forskel? Det har du da allerede gjort. Vi gør jo alle en forskel det øjeblik vi bliver født. Når du vælter ud af mors skød og skriger. Så kan det nok være du gør en forskel.

For det første bliver din far og mor forældre til dig. Men det er større end det: Familien bliver en anden. Nogle bliver pludselig bedsteforældre, oldeforældre, onkler, tanter, fætre, kusiner, brødre, søstre – jo, din fødsel bliver i dén grad bemærket, som noget betydningsfuldt.

Derimod er der faktisk mange der et liv senere dør i al ubemærkethed. Usynlige mennesker, skulle man tro. For nogle kan der gå dage inden en nabo opdager at man er død.

Når det engang bliver min tur, ved jeg inderst inde godt det ikke bliver nogen større begivenhed. Men jeg håber selvfølgelig det bliver bemærket, så jeg på den måde har gjort en forskel hele vejen gennem livet.

Jeg vil gerne blive gammel. Få folkepension i mange år. Og dø først på en måned, så der bliver penge nok tilovers til gravøl til dem der vil tage afsked med mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar