onsdag den 10. marts 2010

Robotpleje

Foto: Sasan Saidi, De Forenede Arabiske Emirater

Når jeg bliver gammel og kommer på plejehjem, vil jeg sandsynligvis blive passet af robotter. Det er fremtiden.

Der er allerede skerobotter på de gamles hjem, hvor også robotsæler bruges i ældreplejen.

Og det er bare begyndelsen. Når det er min tur til at mimre, er den selvgående stok nok også en realitet. Så behøver jeg ikke gå tur, men kan følge med på en skærm via stokkens webcam.

Jeg er sikker på der også vil være en robot til når jeg skal bades. Vi har jo længe haft vaskemaskiner til både biler og beskidte tallerkner – så morgendagen byder nok også på et drive-in badeværelse til os gamle og vores rustfri kørestole.

Det har jeg det egentlig fint med. Men den menneskelige kontakt må robotterne ikke overtage. Jeg håber da at kunne charmere en kærlig migrant sosu til at give en gammel knark som mig et kys på kinden, måske som tak for en lille historie fra de gode gamle dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar