onsdag den 30. december 2009

Returbillet

Foto: "flammin", Polen

Vi tog toget dagen før dagen før dagen. Farmor ventede i Lunderskov, og Kofi, Jeremy og jeg steg på om aftenen på Nørreport kvart over syv. Jeg var godt nok blevet advaret adskillige gange – DSB er ensbetydende med store forsinkelser. Dét firma kører ikke ligefrem på skinner, og da slet ikke i dagene op til jul.

Men giv nu de offentlige transportmidler en chance. Tænkte jeg. Tanken var stadig intakt i Middelfart, hvor vi var under et kvarter forsinkede. Og toget susede videre mod Kolding.

Men pludselig stoppede det op. Vi afventer grønt lys, forklarede logoføreren i højtaleren. Og så gik der noget ventetid. Folk begyndte at snakke sammen. Det ville nok komme til at tage tid.

Toget begyndte så at trille videre, men ikke hurtigere end et Märklin futter rundt på et stuegulv. Meget langsomt nærmede vi os Taulov station.

Taulov. Nogle af passagererne smager på ordet. Sært navn, byen med det oplyste trinbræt, ikke ligefrem verdens midtpunkt. Her holder vi en lang stund, inden toget får lov til at trille videre mod Kolding. Vi har fået en melding om at der dér vil være busser til at bringe os videre frem til mål.

Snakken går. Tænk at sådan en smule sne kan komme bag på DSB, synes de fleste at tænke. Men jeg tror nu heller ikke det er det hvide drys der driller. Vi har fået en melding over højtalerne om at forsinkelsen skyldes tekniske problemer.

Toget går i stå igen. Og så melder logoføreren, at vi beklageligvis skal bakke tilbage til Taulov, for at hente passagerer fra et aflyst regionaltog. Suk. Men hvor ked af det skal man egentlig være? Nu er der gået så lang tid, at vi falder ind under statsbanernes rejsegaranti.

Så kommer der en positiv melding. Der er åbent i ét spor. Busserne behøves ikke. Vi skal bare blive siddende og bevare vores gode julehumør. Toget kører hele vejen, men det vil være (u)rimelig forsinket.

Toget gled ind på spor 2 i Lunderskov kvart over midnat. Så nu kan jeg sammen med en DSB formular sende den brugte billet ind og henvise til denne blog. Så får jeg en erstatningsbillet eller penge tilbage, idet forsinkelsen er på over 100 %.

Det er også en slags returbillet. I min tegnebog ligger der i forvejen en DSB Rejsegaranti Billet til næste gang jeg skal til Viborg og Hald Hovedgård.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar