torsdag den 23. juni 2011

Ven Vinhus


Stjerne udslukt. Ødelagt af sprut, piller og det der er værre.

Der var ellers lagt an til en genfødsel, en rehabilitering af kvinden med den særegne sang. Mange havde glædet sig til det opreklamerede comeback, men efter at Ami Winehouse har raget bevidstløs rundt på første scene som en skygge af sig selv, er resten af turnéen aflyst. Buhet ud i Beograd. Der er ikke mere at komme efter.

Nu kan vi så med en sær blanding af afsky og fascination følge hendes videre deroute helt ned i den sorte muld. Jeg vil helst nøjes med den fede lyd fra dengang hun brød igennem. Hvor man virkelig kunne høre, at her var noget nyt og anderledes. Paradoksalt nok er det først og fremmest Rehab, (no, no, no) der står tilbage som sangerindens største hit.

Mærkeligt nok er det også det spor amywinehouse.com kører på. Billedet har jeg fundet ved at klikke ind på sitets official press shots. Det er jo ikke et fotografi af en kunstner der vil frem. Trist og tøvende står hun og støtter sig op af væggen, inden hun forsvinder ned ad glemslens korridor. Down the drain. Ud i mørket.

Jeg lytter en sidste gang til Rehab, som hun kunne trykke den af for bare fem år siden. Farvel og tak, tænker jeg. Så tænder jeg radioen og lytter efter næste levende billede…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar