tirsdag den 1. juni 2010

Mit gamle ID-kort


Det ryger ud nu hvor jeg har købt en ny tegnebog. Og jeg kan ikke forklare hvorfor det ikke er sket for længst.

Der er jo ingen der bruger sådan et ID-kort mere, vel? Pas eller kørekort er bedre som billedlegitimation. Og efterhånden vil man rundt omkring hellere have præcis identifikation i form af fingeraftryk. Der er vist ikke længere nogen som be’r om at se et ID-kort. Det er mere normalt at høre sætningen: – Your index finger, please.

Men faktisk har mit ID-kort engang reddet dagen for mig. Jeg var på ferie i Polen og skulle leje en kano.

Man meddelte, at kun personer med svømmeprøve attest kunne få lov til at sejle ud på søen. Og så var det, jeg lagde mit danske ID-kort på disken.

– Danske pengeinstitutter means Danish water sport institutions. Alle rigtige svømmere i Danmark har sådan et. Se selv – det er plastic coated så det kan tåle både salt- og ferskvand.

Den polske bådudlejer bag disken lod sig overbevise, og vi havde en skøn sommerdag hvor vi bla. så isfugle fange småfisk. Selv fangede vi krebs som blev kogt og indtaget sammen med rigelige mængder vodka.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar