torsdag den 3. juni 2010

Den elektroniske bog


Gratismagasinet /Litteratursider har e-bogen som tema. For nu kommer den til Danmark! Et sikkert tegn er, at den nye Dan Brown i USA har solgt mere som e-bog end som papirudgave.

For at læse en elektronisk bog skal man naturligvis bruge en e-læser. Litteratursiden.dk sammenligner tre af slagsen; Kindle fra Amazon, Sony PRS-600 og BeBook One. Og så er der jo den smarte iPad fra Apple.

Men der er også en Nook på markedet. Jeg har haft en i hånden i Orlando, og det var tæt på jeg købte en, for sikke en lækker skærm; Det revolutionary E Ink® display giver en dejlig læseoplevelse, selv på stranden i højt solskinsvejr.

Nook giver adgang til over en million bogtitler, og er til salg for 259 $ hos den store boghandler kæde Barnes & Noble. En virkelig fix gadget med mange fine muligheder til mig selv på Fars dag.

Så hvorfor køber jeg ikke en, nu jeg er så glad for bøger? – Netop derfor! Kald mig bare gammeldags, men jeg holder af at læse unplugged. Det må være underligt at være læsehest uden en reol.

Bøger har ånd, og det mener jeg ikke en elektronisk bogsamling har i nær samme grad, heller ikke selv om Nook giver mulighed for at låne sine e-bøger ud til venner, lave bookmarks, notes og highlights, lige som almindelige bøger, der også kan lånes ud og tilføjes æselører, marginbemærkninger og understregninger.

Det føles så rigtigt at have u-elektroniske bøger, der kan bladre og har en diskret duft. Rigtige bøger er ikke bits, der uden tab kan brændes og sikkerhedskopieres til al evighed. Bøger må netop gerne være dødelige og få patina og støv på sig.

Jeg kender en dame, som ofte går på biblioteket. Når hun så engang imellem har læst en virkelig god bog, går hun til sin boghandler og køber et eksemplar til sin reol. Hun er oversætter, og har derfor også forlagsfriske eksemplarer af de bøger hun har oversat fra polsk. Hele hendes bogreol er fyldt med smukke, ulæste bind.

Og jeg forstår hende så udmærket. Det er en lykke bare at eje og se sine helt egne bøger stå med ryggen til, side om side. Den følelse kan selv den bedste e-læser ikke gi’.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar