onsdag den 25. november 2009

Pas


Nu har jeg fundet mit pas – som jeg ikke kunne finde da jeg skulle til Ljubjiana.

Derfor måtte jeg hurtigt skaffe mig et emergency passport, et såkaldt provisorisk pas. Efter et besøg hos fotografen på Hovedbanegården, og et smut forbi kirkekontoret efter en dåbsattest, kunne jeg mod klækkelig betaling på rådhuset få det midlertidige pas som ses på dagens blogfoto. Med det i hånden kom jeg alligevel til Slovenien.

Bemærk det nyklippede hår, som Daniella har sakset. Men læg også mærke til, hvor kopisikkert det i al hast producerede pas egentlig er: Farvefoto, hånd- og underskrift, stempelpræg og en stribe rigsvåben i hologram tryk henover mit kontrafej.

I dag har jeg så vekslet mit provisoriske pas til et almindeligt rødbedepas. Og undret mig. Sikkerheden er ringere end på det midlertidige. Det må være en smal sag at lave et falsk pas, med foto i sort-hvid raster og ikke så mange dikkedarer.

Hvorfor er et dansk pas endnu ikke udstyret med fingeraftryk? EU har for fem år siden vedtaget at vi alle skulle have biometriske pas, men stort set intet er sket i Danmark. De terrorsikrede pas syltes af regeringen.

Jeg har ladet mig fortælle, at noget af årsagen er en disput om fotoet. Man vil gerne have at pasfoto i fremtiden skal tages af Borgerservice, men så vil fotografen på Hovedbanegåden, og alle hans kolleger miste en stor del af deres omsætning.

Problemet er, at fotograferne ifølge persondataloven ikke må opbevare pasfotos digitalt, men ved istedet at have dem lagret i myndighedernes edb-system kunne politiet få en ekstra sikring imod falske pas. Hvis ikke fotoet er det samme som det Borgerservice har taget, er passet uægte…

Anyway, når vi engang får nye pas, kan de så ikke også blive udstyret med en chip med en lille bid af nationalmelodien, så man kan ringe til sit pas på mobilen og høre hvor man har forlagt det i sit rod? Det er sådan set den sikkerhed jeg ønsker mest ved mit pas – at det ikke bliver væk!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar