lørdag den 14. november 2009

At endossere

Foto: John Siebert, USA

En flytning er mere omfattende end man umiddelbart tror. Hvad man først tror bare er noget med at fylde sit habengut i fire-fem flyttekasser – udvikler sig hurtigt til langt mere, sved på panden, læsse losse lastbil, kaos og rod.

Og så er der alt det andet: Boligsalg. Flyttemeddelelse til Folkeregisteret. Afmelding af husstandsforsikring, licens, skoleflytning og hvad der nu ellers er af krumspring når man går fra at være enlig far med søn i en hybel på Halmtorvet, til at blive en hel lille familie, med mig og min kæreste, og vores to børn, Naja og Jeremy på ti og elleve år.

Jeg troede naivt at hele balladen ville være overstået på omtrent en uge. Men den slags trækker ud, og der kommer hele tiden nye uforudsete følger af flytningen. Blandt andet bankforretninger; Man må sno sig lidt, når der ikke er en filial af ens bank i den by man er flyttet til, og det ikke kan klares med netbank og mobil.

Det fandt jeg ud af da jeg i går ville hæve en check. Den lokale bank kender mig jo ikke, så det kunne ikke lade sig gøre. Selvom jeg kan legitimere mig med både presse-, dan- og kørekort, åsyn og underskrift – så skal man have konto i banken for at hæve en crosset check.

– Eller man kan endossere sin check til kæresten, så hun kan hæve gysserne. Vi underskriver på checkens bagsiden, og så kan pengene gå ind på hendes Danske Bank bankkonto. Lidt omstændeligt, vil jeg mene. Men det er nok også derfor aktionen har sit eget fremmedord.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar