torsdag den 29. maj 2008

Un leu



Jeg er tingfinder. Altid når jeg går, scanner mit blik fortorvet. Altid når jeg cykler, holder jeg lidt øje med asfalten.

Idag fandt jeg en sammenrullet pengeseddel. Det er som om papirpenge har en særlig type design, der gør at de ofte bliver fundet igen hvis de er blevet tabt. Denne seddel lå ellers gemt i revnen mellem to brosten i Abel Catrines Gade. Men jeg spottede den.
  
1 leu fra Banca Naţională a României. En skægget mand, to klokkeblomster og en fugl med et kors i næbbet. Og så en ortodoks kirke på den side, jeg har taget et billede af. Fuglen til højre er sort, fordi den er gennemsigtig. Man kan se mit kakkelbord gennem den.

Jo, det er et internationalt kvarter, jeg bor i. Derfor kan det ske, at en rumænsk 1 leu seddel bliver tabt så langt fra hjemlandet. Og jeg samler den op, fordi jeg tror det betyder held at finde penge. Også selv om de ikke er meget værd.

Om ikke andet, er det jo stof til en blog.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar