onsdag den 28. maj 2008

Morfars stamtavler

Foto: Billedet af Danmark · Fotoarkiv

Morfar har interesseret sig meget for sten, og især dem på fotoet. Hans to store hobbyer var nemlig arkæologi og slægtsforskning. På sine gamle dage sendte han mig et fødselsdagsbrev med to stamtavler, nedfældet med hans smukke håndskrift, på fint, linieret dokumentpapir.

Det er lykkedes morfar efter mange års granskning af gamle kirkebøger på arkiverne i Viborg og Aabenraa, at nå frem til at jeg nedstammer i lige linje til både Gorm den Gamle og Kong Harald Hårfager af Norge.

Den store Jellingesten er altså skrevet af min tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip- tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-tip-oldefar, Harald Blåtand.

Ham, I ved, der har lagt navn til Bluetooth…

Jeg har scannet de håndskrevne stamtavler fra morfar og lagt dem i mit Mingler fotoalbum. Så er de vel lige så sikret for eftertiden, som hvis de var hugget i granit?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar