mandag den 30. april 2012

Småskader

Foto: Jeremy Wilson

Vi har en hæk. Og den indeholder for tiden noget bemærkelsesværdigt: Sørme om ikke et par store husskader har valgt at bygge rede i øjenhøjde, selv om de fleste fugle af den slags tydeligvis yngler i høje træer.

For tre ugers tid siden tog jeg et mobilfoto af reden og lagde det ind i Have- og naturliv, for at høre om andre kendte til skadereder i havehække. Jeg havde i hvert fald aldrig set noget lignende.

Men jo, det er sket før. Og nu har jeg endda fundet ud af, at andre her i hegnet har fjernet den slags reder inden der blev lagt æg. Husskaden (Pica pica) har nemlig et dårlig renommé som en banditfugl, der mobber de mindre sangfugle og endda æder deres æg.

Jeg synes nu, det er en smuk og spændende fugl, så reden har fået lov at blive siddende i hækken, til observation og underholdning i det lille hjem. Og jeg tror ikke der ville være flere småfugle, hvis husskaderne ikke var her.

Engang i mellem har man kunnet skimme en halespids, men reden er dyb, så for det meste har den faktisk set ubeboet ud. Og det har ikke været nemt at fotografere fuglehjemmets interiør. Men så var det kæresten fik en idé: Hun satte sin iPhone på videooptagelse og vippede den lidt frem og tilbage inde i hækkens klump af smågrene.

Optagelsen var rystet og uskarp, men der var ingen tvivl: Der var æg, og noget som godt kunne ligne fugleunger. Og så satte vi en ordentlig fotograf på opgaven: Min meget filminteresserede søn har et udmærket Pentax minikamera, og hurtigt lykkedes det ham at komme på skudhold.

Det er så dagens blogfoto. Som også er lagt på sønnikes Facebook side .

Jeg synes det er vildt spændende. Tænk, at der ligger sådan nogle små kræ og hviler hovederne i vores havehæk…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar