torsdag den 12. april 2012

Cyklisk samling


Ikea er som bekendt noget med møbler man selv skal samle med umbraco-nøgle og brugsanvisning. Og det succesfulde koncept har forlængst spredt sig til andre firmaer. Virksomhederne sparer tid og lagerplads når de kan sælge tingene som samlesæt i papkasser, og vi forbrugere skal så heller ikke betale så meget, og får endda lidt selvbyggerglæde gratis med i købet.

Her i huset er der således indkøbt to nye voksencykler “i løs vægt”. De er inde i hver sin papkasse, og kæresten smiler til mig, spændt på mine evner som cykelsamler. Jeg har tidligere samlet Ikea møbler uden der blev noget tilovers – men vil mine kompetencer udi i montering også række til en SCO Comfort og en ditto Ballet fra Bilka?

Det er vigtigt ikke at blande cykler sammen. Så smart som jeg jo er, nøjes jeg med at åbne den ene kasse først. Og straks føler jeg mig på hjemmebane: umbraco-nøgler! Plus lidt småting i plastik, en manual og et stykke metal, udstanset så det har funktion som en slags cykelsmedens schweitzerkniv, med huller, ind- og udhak til diverse størrelser skruer og møtrikker.

Cyklerne er “new generation” og er nærmest kommet af sig selv – i disse efterlønshævningstider. Jeg starter med forhjul, og så pedaler. Her skal tungen holdes lige i munden, så højrepedalen ikke fejlmonteres til venstre fod. Styret drejes en kvart omgang og spændes fast med fed umbraco-nøgle. Og så på med sadel og tilkøbt forsikringsgodkendt cykellås. Sådan.

Kærestens cykel tager længere tid, for forbremsen driller lidt, og der skal også monteres cykelkurv i hvidt flet. Så lidt finjustering – og nu kører de begge fint og lyder smukt når de hårdtpumpede dæk triller rundt på cykelstierne. Det skal nok være rigtigt at Kyllingen himself Michael Rasmussen har sagt god for Bilkas cykelsortiment.

I weekenden tager vi cyklerne til Roskilde. Kæresten har fundet ud af, at vi kan få dem med i bus 600S.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar