torsdag den 5. januar 2012

Foredragsholder er også en umulighed

Foto: Asif Akbar, Ungarn

Sidder her i smudsighvid tredjedagsskjorte, ubarberet og prøver at se bort fra at jeg er en gennemført overskudsmand. Jeg er simpelthen blevet til overs, en af dem der må blive hjemme når de andre tager på arbejde, og det har jeg lovet Kranen at der skal laves om på i år 2012. Martyrisk sidder jeg med Pickwick the i en af de kaffekopper hun har shoppet i fem vivild farver. Jeg har i dagens anledning valgt den tidselgrønne. Og så er det man begynder at føle, at man nok burde tage sin vædderjakke på og komme ud af døren med sine hængelunger…

Men jeg er en usund sjæl i et dårligt vedligeholdt legeme og jeg magter ikke det møgvejr udenfor. Hård blæst kan ikke vælte mig omkuld, men regn har jeg det dårligt med. Så det bliver nok en indedag i dag i selskab med juletræet der er tungt læsset med en brøkdel af kærestens polske glaskugler. Og kan man bebrejde mig? Nej!

Men helt seriøst: Jeg er ikke systemets mand og får hverken raske eller syge dagpenge eller anden kontant hjælp. Penge kunne sgu godt tage at falde ned fra himlen en gang imellem. Overvejede at investere i 6-8-13-26-29-45 – men kom fra det. Pis. Nu er jeg fandeme tvunget til at tjene nogen selv. Men hvordan ser det ud med efterspørgelsen på kreative mænd på halvtreds? – Shit, ikke engang bankerne gider have min slags mere…

Det var ellers tæt på sidste år. En grafisk virksomhed i Skovlunde kunne faktisk godt bruge en grafisk uddannet stodder. Jobbet var lige mig – jeg er ekspert i klichéer. Men det var betinget af at kommunen bandt penge i halen på mig. Det kunne ikke komme på tale, blev der sagt med en fuckfinger i skranken. Senere, og selvfølgelig alt for sent, indrømmede en sagsbehandler at det godt kunne være kommet på tale alligevel. Picture of my life.
Måske skulle jeg sætte det i scene og give den som foredragsholder. Plapre løs om min ungdom med de tre S’er: charme, selvtillid og lækkert hår. Men en hvilken som helst virksomhed med en kantine på Pestegnen vil nok føle sig snydt når pengene er betalt. Men opsummeret kunne mulige temaer til foredrag være:

    •    Licens til at spise med kniv og gaffel
    •    Film og stjernetegn
    •    Gift med en udlænding – og hva’ så?
    •    Absint i glasset
    •    De tre V’er – whisky og vodka
    •    Pastis og pastiche
    •    Den blå bænk
    •    800 blogs – fem år i ord og billeder
    •    Mænd er fra Mars, kvinder er fra Vestegnen

Nårm, nu kan jeg altså mærke, at skraberen og opvasken venter. Det går sgu ikke med alle de oversprøjtshandlinger som brusebad og blogskriveri. Kontoen siger i tørre tal, at jeg skal melde mig hos den lokale postmester som reklameslæber af reserven.


Inspiration: En 29-årig trunte fra TV2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar