fredag den 30. december 2011

Digital radio

Foto: Danmarks Radio

Jeg aner ikke hvordan den fungerer, bare at det gør den. Det er en flot julegave til min kæreste, og hun har bare sat den på bordet og trukket antennen op. Den lille hvide transportable Tivoli Audio DAB radio har selv klaret resten.

Så nu er der også her i huset det perfekte soundtrack til hverdagen, som DR siger om sin P7 MIX kanal. Hvad der spilles af musik fra de sidste fire årtier, fortæller den lille radio selv i sit lyseblå display. Plus tiden, døgnet rundt på digital radio, som er det gennemgående slogan i DRs radiokalender, som jeg har hentet ned som PDF.

Min ven urmageren på 75 har sørme også købt sig en digital radio, som julegave til sin kone. Der er ellers hverken fjernsyn eller computer i deres hjem ved Damgård Mølle. Men DAB er fornuftigt, når nu FM-båndet er overfyldt med pladder. Så nu bliver der blandt andet lyttet til samfunds- og kulturkanalen P1 uden skrat i stolen. Døgnet rundt på digital radio.
Det er nu ikke fordi, urmageren synes man skal høre radio døgnet rundt. Tværtimod fortæller han med et smil, at han forresten også har købt sig en ny bil: En Fiat Panda. Det var den eneste model, han kunne få leveret uden radio!

Bilradioer er en uskik, siger urmageren. Især i sportsvogne, hvor radioen jo overdøver den smukke motorlyd, som i hvert fald Porsche har udviklet til perfektion.

Jeg griner lidt af min ven. Men han har jo ret. Det er vel snart kun radiobiler der ikke har radio i sig når de forlader fabrikkerne.

Vi har så meget radio omkring os, at det er sjældent man ligefrem lytter til det. For de fleste er radio vist nærmest noget man overhører. Men her i huset er vi nu alligevel glade for P7 MIX, som er kanalen med pop og sjæl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar