søndag den 13. februar 2011

Zodiac


Min ven Henrik har erhvervet sig et stort skilderi. Jeg kan godt lide det. Der er noget afstressende over det. Og på nettet kan jeg se, at hvert stjernetegn varer et år! Det er jo lige sagen for alle der ikke synes de har tid nok.

Østerlændingene startede deres kalender længe før os i Vesten. Derfor skal vi plusse med 2698 år, hvis vi vil kende årstallet i Kina.

På Henriks store kalendermaleri er der tegninger for hvert dyr i Østens atrologiske zoologi: rotten, oksen, tigeren, kaninen, dragen, slangen, hesten, fåret/geden, aben, hanen, hunden og grisen.

Alle har karakterer der ligner et af disse dyr, og vil du vide hvilket dyr der minder mest om netop dig, kan du på Kina-portal.dk få svar. Jeg er for eksempel født i Oksens år, og metal er mit rette element.

Vores eget zodiac, de vestlige stjernetegn, er en lidt mere rodet affære. Halvdelen er dyr, 2 er mytologiske hybrider – og på sidste måneds mest læste blog ser jeg, at der endda er introduceret et helt nyt stjernetegn: Slangebæreren.

Sådan en er jeg. Men i det omfang jeg overhovedet læser horoskoper, er jeg fortsat henvist til at kigge under Skytten. Ugebladene synes ikke at have plads til den ny slangebærer. Endsige det kinesiske zodiac…

Ingen kommentarer:

Send en kommentar