torsdag den 9. december 2010

Nice Dice

Foto: LEGO System A/S


Cæsar var en fabelagtig romersk krigsherre, men også en kanon ordkunstner: Hans "veni, vidi, vici" står stadig som et af verdens bedste citater, selv om det er over 2000 år siden han markerede et af sine succesrige felttog med sætningen: Jeg kom, jeg så, jeg sejrede.
En anden fed latinsk one-liner er denne: "Jacta est alea". Terningen er kastet! Citatet blev leveret kort tid før Cæsar krydsede floden Rubicon for at give sin svigersøn Pompejus nogle gedigne høvl. Det var den 10. januar, 49 BC.

Det skal man lige have in mente, inden man falder i svime over den unikke LEGO terning. Terningen som sådan er bestemt ingen ny opfindelse. Den var i spil længe før vor tidsregning.

Men bortset fra det, så er LEGO terningen faktisk en nyhed. Min LEGO lillebror kan tale i timevis om hvor smart den er, og hvor fiffigt konstrueret robotten der laver den er. Støbningen er resultatet af genial ingeniørkunst, hvor plastik og gummi forenes til fuldkommenhed. Sådan cirka.

Jeg kan godt lide den, LEGO terningen. Den åbner helt nye muligheder, i forhold til den gammelkendte med 21 øjne, fordelt på de seks sider, så seks og en, fem og to samt tre og fire altid sidder modsat hinanden.

Med LEGO terningen kan man tune sin terning med farver og symboler, som man lyster. Man kan lave sin egen terning med for eksempel tre seksere, en pyramide, en globus og et spørgsmålstegn. Det ville Cæsar sikkert ha’ værdsat.

Nice Dice. Dixi!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar