torsdag den 22. juli 2010

Drop Djurs Sommerland


Pressefotoet ser dejligt ud, men jeg synes man holde sig væk når det er dejligt vejr. For så kommer folk i et antal som forlystelsesparken slet ikke er gearet til. Forestil jer billedet med fem gange så mange mennesker på!

Min kæreste og jeg og vores to unger tog linje 352 til Djurs Sommerland, og købte billetterne i bussen. En såkaldt Djurs-billet koster 235 kr, og det er billig transport 20-30 km. tur-retur, når den rå entré netto lyder på 216 kr. pr. næse.

Men ved indgangen skal man have sin Djurs-billet vekslet til en mere farverig billet, som er forsynet med en stregkode, automaterne kan aflæse. Der er meget lang kø, og det hjælper ikke meget at der er fire kasser åbne, når ekspedienterne kun har een saks at deles om, når den dyre del af busbilletten skal klippes af.

Der er ingen øvre grænse for hvor mange mennesker man lukker ind i Djurs Sommerland. Sidste år var der over en halv million besøgende, og jeg har hørt at der alene den dag vi klemte os indenfor var over 14.000 gæster.

Siden jeg sidst var i Djurs Sommerland med Jeremy, er den blevet udvidet. Men den er altså stadig ikke stor nok, hvis arealet til P-pladser er større end arealet til forlystelser.

Vi havde en lummer dag og følte os som sild i tønde. Der var kø på cirka en halv time ved stort set hver eneste forlystelse. Og i vandlandet forstår jeg ikke at der kun er få meter bænk at klæde om på, når søgningen er så voldsom.

Men om aftenen var vi tilbage på Gjerrild Vandrehjem, og så kom vi igen i godt feriehumør. Stedet drives af ægteparret Dorthe & Torben, og vi havde fire fede dage med økologisk halvpension dér. Der er superlækker badestrand i en god gåturs afstand og Gjerrild i sig selv er også en spændende by, blandt andet på grund af den smukke gamle kirke.

Jeg tror mange vil have en bedre ferie, hvis de holder sig væk fra de alt for opreklamerede forlystelsesparker når solen skinner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar