lørdag den 24. juli 2010

Sigøjner

Foto: Diana Mercan, Rumænien

Kritikken af Danmarks udvisning af 23 romaer breder sig. Romaerne, eller sigøjnerne som de også kaldes, har alle dage været udsatte og forfulgte. Men de er altså del af Europa, de er EU-borgere. Så kan justitsministeren efter min mening ikke udvise 23 af dem for at have overnattet på et nedlagt posthus.

Jeg har lige læst en artikel på romnet.dk og synes det er på tide vi danskere ændrer syn på sigøjnerne.

Mange er fortørnede over den svenske kritik, som kalder udvisningen racistisk. Men det er sgu ikke skudt helt ved siden af.

Det giver lige så god mening at tale om en romakultur, som det gør at tale om dansk kultur. Derfor er jeg glad for den bog, jeg ved et arrangement på Hald Hovedgård fik af artiklens forfatterne: Sigøjnere - 1000 år på kanten af Europa.
Jeg mener ikke vi kan udvise anderledes europæere for at campere, for det har de faktisk ret til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar