lørdag den 17. oktober 2009

Den afrikanske fodbold

Foto: ‘Rawkus’, Tyskland

Det er lige til at blive glad i låget af: Ghana er blevet verdensmestre i fodbold. Sørme så – FIFA summerer op på sin hjemmeside.

De unge ghanesiske spillere under tyve år var undertippede mod de brasilianske favoritter. Og da Ghana tilmed fik en spiller udvist, burde kampens resultat have ligget for Brasiliens fødder. Men efter forlænget spilletid stod det stadig nul - nul.

Straffesparkskonkurrence. Brasilien har dommerens mønt med sig og får fordelen af at skyde først. Igen er Ghana på hælene, især da Mensah brænder. Men pludselig virker træværket for lille for favoritterne, og de skyder over mål.

Adiyiah scorer og sender kampen i sudden death. Ghanas målvogter Agyei tager en bold, og Agyemang-Badu sikrer det første afrikanske verdensmesterskab med en kold kugle i kassen.

Det vil ske igen. Denne gang var det U20. Næste gang er det det rigtige VM. Ghana er klar. Og bedre end Danmark.

Ghaneserne jubler nu og hylder deres sorte satelitter. Og jeg er med på sidelinjen. Vel er Danmark mit fædreland, men min eks er fra Ghana, som ergo er min søns mødreland – og en af Afrikas allerstærkeste fodboldnationer.

Jeg er bestemt fan af den brasilianske samba bold, men tro mig: Den ghanesiske highlife ditto er lige så inciterende.

Tillykke med sejren, Ghana.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar