torsdag den 8. oktober 2009

Amaroner i luften

Foto: Per Hardestam, Sverige

Gammel kærlighed til intern kommunikation ruster ikke.

Jeg har stadig fornøjelsen af at være formand for Foreningen for Intern Kommunikation, som tidligere hed Dansk Personalebladsforening. Det forklarer det smukke logo – den grafiske røde sløjfe af d og p, som altid pryder forsiden på vores medlemsblad Dpechen.

Fornylig var der generalforsamling hos Kort & Matrikelstyrelsen, og her afslørede vi vinderen af titlen som årets personaleblad: DONG Energy’s "RESPONS". Redaktøren himself var på Sjælland om aftenen den 24. september, og fik diplom og en meget fin italiensk Amarone rødvin med hjem til Esbjerg.

Vi sender en officiel pressemeddelelse ud, men hvorfor ikke allerførst servere nyheden her på Mingler? – Her er i hvert fald dommerkomiteens begrundelse for valget:

Årets personaleblad 2009

Vinderen i år er en stor dansk - skråstreg - international virksomhed.

Der har været tæt opløb, men det personaleblad som får titlen, har scoret højt på samtlige de vurderingskriterier vi i FIK bestyrelsen har linet op.

Man får umiddelbart lyst til at bladre i bladet, der med stor energi fortæller om livet i virksomheden. Ledere og medarbejdere kommer til orde side om side, om hvad der sker, både i hovedsædet, og ude i marken, i arbejdstiden, i kaffepauser og til fester og jubilæer.

Og så er der hver gang - i marts, juni, oktober og december - et skulderklap på bagsiden, med portrætartikel og foto af en ‘energikollega’ som får trofæ og en stor buket blomster.

Bladet er smukt layoutet, med glæde og humor, flotte billeder, illustrationer og grafik. Der er tillige god plads til kritiske emner og nyheder udefra som har betydning for virksomheden.

Bladets ankermand, Niels M. Karlsen har siden start for tre år siden haft hånd i hanke med det hele, men i takt med bladets succes er redaktionen udvidet så hele processen ikke kun skal hvile på den gamle redacteurs skuldre.

Årets vinder er RESPONS, DONG Energy’s medarbejdermagasin, som udkommer i 7000 eksemplarer - plus 600 copies in English.


På FIK’s hjemmeside er der fotos og referat fra generalforsamlingen, formandens beretning, m.m.m. – w.w.w. adressen er Fikom.dk


Og så har vi taget en gammel tradition op igen: Rødvinslegatet. Det giver vi til personaleblade, der har fået dommerkomiteen til at spidse øjne. I år er der flotte Amaroner til fire vinderblade:

Odsherred Kommune har et lille kvadratisk personaleblad, som hedder Solvognen. Hvert år første onsdag i maj er der i Roskildeparken en sansefestival for de mest udviklingshæmmede borgere, og så får den alt hvad den kan trække. På forsiden ser man en ung fyr køre stockcar-ræs i topersoners gocart, og med sin co-driver give den fuld gas med liv og glade dage.

Billedet som skal ses (hent pdf nr. 13 her), passer perfekt til Solvognen, og illustrerer på fornem vis hvordan kommunens omsorgs- og pædagogmedhjælpere tænker ud af boksen for at give de udviklingshæmmede en oplevelse ud over det sædvanlige. En Amarone til redaktionen, som har fortalt historien i bladet der udkommer i 3600 eksemplarer.

Aalborg Kommune udgiver et flot personaleblad for sin Familie- & Beskæftigelsesforvaltning. Tæt på, hedder det. Og især sproget i bladet levet op til navnet. En artikel om nedskæringer får overskriften Plejer skal dø!, og illustreres med et gravsted hvor der står plejer på et hvidt kors.

Det er altid en fornøjelse at læse Tæt på, hvor redaktionen frejdigt kalder internettet det moderne gadekær. En Amarone til de gode kvinder og mænd bag bladet, som trykkes i 5.500 eksemplarer.

Danske Banks magazine for over 20.000 medarbejdere ligner måske ved første øjekast et kundeblad, med Peter Straarup og hans tre kumpaner i ledelsen stående på forsiden. Men inde i bladet står den så afgjort på intern kommunikation.

Finanskrisen rammer også bankens ansatte. "Min kunde mistede halvdelen af sin investering, og jeg er flov". Redaktionen følger op med de tyve skrappeste spørgsmål den kan komme i tanke om til koncernens fire topledere – og det kommer der et absolut vedkommende og spændende personaleblad ud af. Og en velfortjent Amarone.

Odense Kommune’s personaleblad hedder Vid & Bid. Det er et meget levende blad, som kommunikerer til og med alle 18.000 medarbejdere i den offentlige virksomhed. Alle historier har flere indgange, med rubrikker og manchetter, voxpops med billeder og humor.

Bladmanden Flemming Sørensen trak Vid & Bid frem til vores arrangement i Vejle den 18. september sidste år, og sagde noget med, at han aldrig havde set et blad med så mange indgange. Det er oftest en mangel i personaleblade, men her syntes han næsten det var for meget. Det kan jo altid diskuteres, men der går helt sikkert en Amarone afsted til redaktionen i Odense. For der er ingen tvivl om at Vid & Bid laves med stort engagement – hvad medlemmerne også havde mulighed for at opleve, da redaktionens Nanna Lise Vester var vært ved FIK’s arrangement med Kirsten Rask den 19. marts, om mailens skrivekultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar