torsdag den 11. juni 2009

Pyt



Tak for de søde trøste-pust i kommentarerne til min blog Snøft. Men det er ikke fordi jeg er på grådens rand.

Carl Viggo Meincke skrev teksten til en landeplage i 1937: Hvorfor er lykken så lunefuld, og hvorfor er livet så kort…

Det har fået Tor Nørretranders til at skrive en bog med titlen Glæd dig. Hans tese er, at man faktisk kan lave en matematisk formel for lykke.

Han har to påstande: Kontrol kan fjerne ulykke, men ikke bringe lykke. Og: Der består et udelukkelsesforhold mellem kontrol og glæde. Tors formel bliver da
Glæde x Kontrol ≤ 1

Altså: Jo mere kontrol, des mindre glæde, og omvendt.

Jeg har endnu ikke læst alle 200 siders "bevis" for den Torske førstegradsligning, men fotoet er min egen lille test på, om ligningen holder vand.

Istedet for, som den tyske fotograf, med et kompakt spejlrefleks nøje at kontrollere fokus på én bestemt dråbe i et gennemtænkt billedfelt af næsten grafiske regngrå flader, har jeg nonchalant med venstre hånd trykket på mit lommekameras udløser i automode og tilfældigt fanget et skønsomt udvalg af regnvejrsefterladenskaber på overfladen af et reklamegave regnslag fra forsikringsselskabet Alka.

Om der er mere glæde over dette foto, sammenlignet med det igår? – Tja, tjo, det er der vel…

Men skal man tage et glad foto, og illustrere en slags lykkefølelse, så er regndråber på grå baggrund selvfølgelig ikke det mest geniale jubel-motiv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar