fredag den 12. juni 2009

Konge med lille k


Foto: Gözde Otman, Tyrkiet

Prins Henrique er blevet 75 år. Hjertelig tillykke med det. Og så tror jeg ikke at vejret på ens fødselsdag fortæller noget om hvordan man har opført sig i året der gik. Danmarks konge med lille k har været en god højhed, selv om det har øsregnet hele dagen i går, og det dårlige vejr fortsætter i dag.

Republikanerne har kronede dage for tiden, hvor tilslutningen til kongehuset styrtdykker, og dronningens valgsprog i virkeligheden kan læses som: Guds hjælp, Folketingets kærlighed, Danmarks styrke.

Dansk Folkeparti giver prinsgemalen skylden. Henrique har, med et glimt i øjet synes jeg, stillet spørgsmålet, om vi synes der er ligestilling, når en kvindelig ægtefælle til regenten bliver dronning, mens en mandlig, som ham selv, ikke er blevet konge?

I følge DFs Søren Espersen skal prinsen ikke stille spørgsmål og tro han kan blive konge. Den er den slags der får republikanerne op af deres muldvarpehuller.

Fra baglandet lyder det mere direkte, at den franske abe skal klappe kaje og ikke tro han er noget. Man sagde også hold kæft til dronningen, dengang hun i sin nytårstale talte om de dumsmarte bemærkninger.

Når jeg nu vil finde et foto til denne blog, går jeg ind på scx.hu og skriver prince i søgefeltet. Og de fleste billeder der popper op forestiller – frøer! Med det in mente kan jeg da godt forstå, at dronningens mand hellere vil kaldes konge.

Vi kan vel sagtens have både en dronning og en konge, ligesom i skak (hvor dronningen kan rykke ud i alle retninger, mens kongen kun kan gå ét felt frem og tilbage og til siden). Jeg stemmer for, hvis dét også kommer til folkeafstemning.

Længe leve gårsdagens fødselar, som Daniella synes kan være konge med lille k.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar