torsdag den 3. april 2008

Hashryger

Foto: Mateusz Atroszko, Polen

Dan Rachlin er sprunget ud som fed ryger. Efter at have skjult sin rygen for offentligheden i 13 år, har han nu fortalt BT at han dagligt ryger en joint, sådan stille og roligt.

Det har givet en masse ballade i medierne, og det rabler den intelligente og velformulerede (af en radiovært at være) Dan løs om i sin blog.

Og når nu en kändis har rullet jointen ind i den offentlige debat, så er det vel passende at kigge lidt nærmere på den.

Det har nemlig tit undret mig, hvorfor hashen er så forbudt. Det er jo en kulturplante. Når man endeligt skulle lovgive imod en almindeligt forekommende nytteplante, hvorfor så ikke brændenælden? Den er bare så irriterende!

Hash synes jeg derimod dufter godt, og når jeg en sjælden gang får fingre i en joint, ryger jeg den med velbehag. Jeg føler ikke nogen rus eller eufori ved at ryge hash – det er bare hyggeligt… – giver ro i sjælen… – kan ligefrem virke smertestillende…

Mange mener hash er roden til alt ondt. At narkomaner starter som hashrygere. Og at hashen derfor fører til narko afhængighed, kriminalitet og tidlig død.

Jeg tvivler. Hvis man godt kan lide en oliven i ny og næ, er man så i en særlig risiko for at havne i et overforbrug af dry martinier, og derfra videre til et endnu dybere fald ned i alkoholisme? Fører vand til øl, øl til snaps, og snaps til køkkensprit?

Jeg går ind for fri hash. Jeg har sågar engang haft en rebelsk plante stående og pynte i min vindueskarm. Men min eks smed den ud, sammen med en pose hjemmedyrket hash fra min fødselsdag. Hun var simpelthen for nervøs over at have illegalt naturmateriale i lejligheden. Fair nok.

Men at hash er ulovligt, skyldes vist mest at amerikanerne har forbudt den. Og så er de fleste andre lande fulgt trop. Botanisk krigsførelse, kan vi kalde det.

Igår var der voldsomme optøjer på Christianshavn. Det startede med en hashjagt, og så skete der etellerandet. Ordensmagten skød en stor hvalp med tre skud. Og så var hundeslagsmålet igang, med masser bål i gaden og store materielle skader til følge.

Hvis hash var fri som staden, så var det nok ikke gået så galt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar