søndag den 24. februar 2008

Farfars lyse side



Farfars mørke side er måske min mest læste og kommenterede blog til dato. Mange synes jeg er gået for langt, og føler jeg hænger min farfar ud, når jeg viser ham splitternøgen og fremhæver hans dårlige sider.

Jeg kunne selvfølgelig have nøjedes med at vise hans kørekort, som det "uartige" foto lå i – men det er ikke sådan man skriver gode historier.

Omvendt kan et menneske jo ikke have en mørk side, uden også at have en lys. Det havde min farfar også, og det har jeg faktisk også fortalt. Han var charmerende, han var en eminent taxachauffør, og man kan jo også se på det famøse billede, at han var i fin form. Han startede altid dagen med lidt morgengymnastik, og drak gerne et glas snaps til gavn for blodcirkulationen.

Over for os børnebørn var han kun truende for sjov. Han kunne fx sige: Hvis du ikke opfører dig ordentligt, river jeg en arm af dig, og tørrer dig i hovedet med den våde ende! Og så grinte han. Det er vist også min farfar der er ophavsmand til denne bemærkning: Hvis du bliver for fræk, slår jeg dig otte dage ind i næste uge!

Det hører måske også med til historien, at farfar som regel havde en lille blikdåse i sin lomme, med små, syrlige drops med citronsmag, hvis man var interesseret. Sådan nogen farfar-ting kunne han skam godt finde ud af. Han kunne også fortælle spændende historier fra det virkelige liv, når det stak ham.

Om jeg med min farfar-blog har overtrådt grænserne for hvad man kan tillade sig på Mingler? Det synes jeg ikke selv. Min farfar døde jo for mange år siden, og iøvrigt er det mig selv der nu har ejerskabet til fotoet.

Jeg har iøvrigt fået en mail fra den svenske forfatter Ingegerd Blomstrand fra Lund. Hun har læst mine blogs om både min morfar og min farfar, og skriver:

Din morfar och din farfar var tydligen väldigt olika men ändå båda två intressanta människor.

Det kan vara viktigt att lära känna sina anförvanter och att tänka igenom deras livssituationer. I vår tid lever vi ju på ett annat sätt, men ändå är mycket mänskligt allmängiltigt och något som överförs från en generation till en annan.

Det er dejligt at få en sådan respons ovenpå beskyldninger om injurier og manglende respekt for min familie. Ingegerd skriver selv om slægtsbreve, og man kan formodentlig google sig frem til noget af det hun har skrevet, på websitet som Sveriges Televison har produceret, sideløbende med TV-programmet din Släktsaga.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar