onsdag den 6. april 2011

Nettet strammes

Foto: B Cleary, Irland

En god kollega fra Fanø har smidt en skarp strøtanke på Facebook. Stinne Berg synes ikke det er World Wide Web mere. Nu er det nærmere World Narrow Web.

I starten, dengang internettet startede med en spøjs bizz-ding-ding lyd fra en lille blå kasse med blinkende lysdioder, åbnede det for alvor verden op for fri surf på de tre store dobbelt-v’er.

Men nu føles internettet anderledes. Før var det besnærende, nu må det godt være lidt mindre snærende, om jeg må be.

Internettet har fra start været tjekket. Men betydningen af ordet er gået fra cool til kontrolleret. Alt hvad jeg foretager mig, bliver tracket, også her på Mingler. Google og Facebook logger min færden. Google-analytics.com og Facebook.com/notifications.php skal konstant nappe sekunder af min nettid, og jeg trækkes med deraf følgende scripts fra svedige adservere.

Hvad blev der egentlig af de smukke idealer om gratis internet til alle og global, fri videndeling? Alt er blevet så systemisk og synkroniseret, at det snart ligner en illusion at surfe på nettet. Gid websurfen var mere løssluppen.

Engang var det bare at hoppe med på bølgen – nu skal man virkelig være om sig for ikke at ryge med i følgestrømmen.

Online livet mister sin puls. Det er ved at blive kvalt i Facebook, Google og spam.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar