mandag den 15. november 2010

Navneforbud

Foto: Piotr Ciuchta, Storbritannien

Der er nedlagt navneforbud i sagen mod sexbæstet fra Amager. Men jeg ved hvad han hedder. Det fik jeg at vide inden hans Facebook profil blev slettet i dag.

Jeg kender ikke manden, der er sigtet for foreløbigt et drab og to voldtægter, og varetægtsfængslet frem til 8. december. Så hvorfor ligger jeg inde med oplysninger om hans fulde navn og det faldende antal venner på fjæsbogen?

Da Ekstra Bladet skrev om den fængslede 45-årige fodboldtræner MH havde han over 300 venner. Ved 2-tiden i går var tallet nede på 274. En af dem der havde slettet ham, skrev på sin væg noget om hvor lidt man i virkeligheden kender sine venner når det kommer til stykket, og mellem de omkring tredive kommentarer til den udmelding havde en anden ex-ven lagt et link til mandens profil.

Så hvad er et navneforbud egentlig værd? Med nutidens elektroniske medier er katten ude af sækken inden en dommer kan nå at sige stop. Navneforbud er reduceret til puslespil, hvor de fleste af brikkerne bliver leveret af journalisterne:

Et foto, hvor redaktionen har sløret ansigtet. Navne på Facebook grupper han er med i, f.eks. Jeg elsker mine unger og Frække Stiletter.

En computer, internettet og nogle hints er som regel nok til at knække nødden.

For der er altid nogen der kender nogen. Og jeg kender nogen som kender nogen der har haft en lille smule med ham at gøre, rent arbejdsmæssigt, engang han som ung mand blev afhørt i en sag om et stadig uopklaret rovmord på en 73-årig kvinde på Amager. 

Pludselig er der rigtig mange der som jeg kan bekræfte at Ekstra Bladet har brugt hans rigtige initialer i avisens omtale, og kan tilføje at han også har et mellemnavn.

Jeg vil ikke bruge min viden til noget, men det kan der sagtens være andre der vil. Også selv om han ikke er dømt endnu. For de fleste er politiets dna-match tilstrækkeligt.

Lige nu efterforsker politiet de sager han er sigtet for, og undersøger samtidig om der er andre forbrydelser han også kan være skyldig i. Imens må man håbe MH er i sikkerhed bag fængslets mure.

Jeg tror der er mindst 50.000 mennesker der lige nu kender identiteten bag navneforbuddet, og en af dem befinder sig måske bag samme fængselsmure som MH og synes måske det er på sin plads straks at eksekvere en dødsstraf.

Det er uhyggeligt at tænke på, hvor tyndt et navneforbud er blevet i disse it-tider. Den sigtede mand risikerer selv at blive overfaldet og dræbt inden der er faldet dom i sagen.

Retssikkerheden er ikke særlig fintmasket, og selvtægt er på mode i mange kredse. Desuden er vores fælles hukommelse ultra kort. Glemt er mange tidligere sager, hvor uskyldige er dræbt af hævntørstige idioter.

Jeg siger ikke manden der nu er uden Facebook profil er uskyldig. Men gid der var mere ro på blandt journalister og venner til den sigtede. Det kræver tålmodighed at lægge puslespil, og der er stadig mange brikker der mangler at blive lagt, før vi har et detaljeret billede af hvad der er sket, og hvorfor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar