søndag den 16. august 2009

Køb ikke en Bilka-cykel


Min søn har i over et år plaget om en ny cykel, så det er gået op for hans far her, at der er tale om et reelt og stort ønske. Eneste krav fra sønnike er at cyklen skal være sort.

Sådan en finder jeg til en billig penge igår, hvor jeg er med Garntrisse på powershopping i Bilka Hundige. Den er sort, som den skal være, og har Shimano 3-gear, bagagebærer, håndbremser, kædeskærm, støtteben m.m. – hele baduljen nedsat 700 kr. til 999,- kr.

Jeg tjekker kvaliteten iøvrigt på den udstillede model. Den er ok, og så tager jeg en Active Fantazie 26" cykel-seddel og lægger i indkøbsvognen. Spadenemt.

Oppe ved kassen aflæser kassedamen stregkoden og lader en bemærkning falde om at varen udleveres i Ishøj. Hva’ba!

Ork, sådan har det da været i snart et år. Udleveringen i Hundige er sløjfet og flyttet til Ishøj. – Jamen, der står jo Bilka Hundige på sedlen?… – Nåe, det er bare fordi det er en gammel cykel-seddel…
Måske skulle jeg straks have annulleret mit køb, men på den anden side ligger Bilka Ishøj jo lige op af næste S-togstation. Jeg stikker til Ishøj.

I Bilka Ishøj går jeg hen til kundeinformationen og trækker et nummer. Da det et kvarter senere bliver min tur, tror jeg naivt at nu får jeg snart min cykel til Jeremy. Men nej…

I stedet får jeg en fotokopi af et kort, der viser vej til Bilka Vareudlevering – på Industribuen 2-4, tre kilometer væk! Buslinie 400S går direkte fra Ishøj station til Industribuen hvert 10. minut, står der på papiret.

Da jeg når derud, gør jeg lagerchefen opmærksom på, at det er lidt problematisk at skulle hente en cykel i en stor papkasse i et industrikvarter. For som bekendt er de offentlige buslinjer ikke beregnet til godsbefordring…

Jeg har dog heldet med mig. Buschaufføren kigger lidt på mig og min store papkasse, og lukker så næstekærligt midterdørene op så jeg kan komme med.

Hjemme hos Garntrisse skal jeg så lige selv montere sadel og pedaler, som de oplyste hos Bilka. Jeg synes det er fornuftigt samtidig at montere forskærm, forhjul, ringeklokke og hvid refleks. Plus for 127 kr. forsikringsgodkendt CSI Clicklås. Den medfølgende pose med umbraco-nøgle og udstanset metaldimmer rækker ikke – uden Garntrisses værktøjskasse med umbraco i korrekt størrelse og stjerne- samt almindelig skruetrækker var det ikke gået.

Så skal jeg lige pumpe dækkene og opdager at den er med bil-ventiler! Heldigvis har Garntrisse en venlig nabo med en kompressor.

Således gik det meste af dén lørdag, før Jeremy kunne tage sin sorte cykel i brug.

Selv om det ville have været dyrere, så ville det have været meget lettere og rart at købe en cykel hos den lokale cykelhandler. Dér får man den færdigsamlet, indstillet, tip-top, med det samme – og der følger som regel smil, prøvetur, service-tjek og gratis småreparationer med i den første tid.

Jeg faldt for et billigt tilbud. Men hos Bilka får du kun hvad du betaler for – og det er en selvhenter, på et lager udenfor byen, langt fra hvor du har købt cyklen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar