mandag den 4. august 2008

Fremmedfoto


Foto: Jyn Meyer, USA


Hvordan ser en fremmed egentlig ud? Hvad toner frem for vores indre øje, når vi tænker på en udlænding?

Jeg henter de fleste af mine blogfotos på SXC – en hjemmeside med over 370000 billeder, lige til at downloade, kvit og frit. Der må da være ét af der viser hvem, det er så vigtigt at udlændingeloven kan beskytte os mod.

De fremmede fylder mega meget på Christiansborg, især nu, hvor EF-Domstolen endnu engang har fastslået, at danskere der gifter sig med udlændinge, skal have lov til at tage ægtefællen med hjem til Danmark. Sic!

SXC er the leading FREE stock photo site, så jeg søger på engelsk. Skriver foreigner i søgefeltet – og får næsten ingen hits. Tja, faktisk ligner de få der er – danskere.

Så skriver jeg stranger i stedet. Det giver lidt flere, med ikke særligt anvendelige muligheder. Så prøver jeg det juridiske ord alien, – men det giver umiddelbart ingen billeder af mennesker overhovedet!

Jeg prøver så med portrait – og straks er der bid. Tusindvis af portrætter – også af hunde og katte. Jeg må være mere specifik.

Så snyder jeg lidt og skriver islamic woman. Yes – hende dér skal på bloggen… Men hvorfor fornemmer jeg, at mange vil sige det er et forkert billede?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar